dijous, 12 de juny del 2025

DOSSIER 35: EN QUINS AMBIENTS POLÍTICS ES MOUEN ELS PROPIETARIS DE GIRBAU A MADRID ??? El grup Girbau de Vic, és una de les primeres empreses del seu sector (fer i comercialitzar maquinària per bugaderia industrial) a l’Estat espanyol. I també està entre les primeres d’aquest sector a nivell mundial. Aquesta posició fa que des de la patronal catalana (Foment del Treball) i des de l’espanyola (Ceoe) sels tingui en consideració i els ha d’haver permès de fer amb els anys una xarxa de contactes i relacions interessants. Un tema del que se’n ha parlat molt poc, i que té el seu interès, és preguntar-se per les activitats de la xarxa de contactes i relacions interessants de Girbau a Madrid. Aquí ja sabem que un dels seus fundadors, el difunt Pere Girbau, va ser alcalde de Vic. Però en quins ambients es mouen allà?? En el món empresarial català és sovint habitual moure’s en ambients afins a Junts (abans CiU) aquí i en ambients afins al PP a Madrid. És aquest també el cas de Girbau ?? No se’ ha comentat mai res...però podria ser. Impossible no és. Un tema que caldrà anar seguint...
DOSSIER 34: ADVOCATS FAMOSOS DE VIC FINS 1976. Notícia de 1/9/2024. Un dels llocs on sobretot des de 1882 fins al 1976 hi ha una presència destacada de famílies de la Jet-Set local és sens dubte el Col·legi d'Advocats de Vic. Vic ha tingut alguns advocats famosos quasi tots de la dreta catòlica i entre aquests alguns catalanistes i altres no. Alguns exemples serien: Narcís Verdaguer Callís diputat per la Lliga, Ramon d'Abadal Vinyals historiador, Antoni d'Espona de Nuix primer conservador del Museu Episcopal, Francesc d'Assís Masferrer Arquimbau mantenidor dels Jocs Florals de Barcelona, Manuel Onyós de Plandolit diplomàtic i alt representant del govern de Franco a Mèxic (a Mèxic no hi va haver mai ambaixada espanyola durant el franquisme i l'equip d'Onyós feina funcions semblants era un càrrec de moltíssima confiança del règim), i Lluís Sadurní viceconsol a Tunis i Hamburg.
DOSSIER 33. Notícia de 1/7/2024.: Família Guixà controla 80% de grup La Farga Lacambra. La família Guixà actualment controla aproximadament un 80% de La Farga Yourcoppersolutions (el grup La Farga Lacambra). En relativament poc temps han passat del 56% al 80% a base de comprar participacions a diferents membres de l'extensa família Fisas (fills i filles del sogre d'Oriol Guixà i germans i germanes de la seva dona) que han anat desapareixent de l'accionariat. El president del grup és Oriol Guixà i la consellera delegada la seva filla Inka Guixà Fisas. Parlem d'un grup que el 2023 va facturar uns 1.540 milions d'euros aproximadament. Veure més informació extensa a Dossier 1.
DOSSIER 32: GUARDIOLA UN "ASSASSÍ FI". Notícia de 1/7/2024.: A finals del maig del 2024 la premsa internacional s'ha fet ressò d'unes curioses declaracions de Rick Lewis campió de Gran Bretanya de Muay Thai al periòdic The sun. Lewis creu que: "Guardiola seria un assassí fred, meticulós, que voldria fer-ho bé. Cada cop i cossa seria just al lloc. Pep seria fort, amb la guàrdia alta i no es rendiria". Una definició molt precisa -i sorprenent- de les seves qualitats.
Dossier 31 Notícia de 1/7/2024.: La multinacional nordamericana Oshkosh Corporation acaba de comprar l'empresa manresana Ausa. Oshkosh i Ausa estan al mateix sector industrial però els nordamericans a més a més també tenen clients del sector militar nordamericà. Les dimensions dels nordamericans, que cotitzen a borsa, pràcticament quasi multipliquen per cent la facturació d'Ausa.
DOSSIER 30: TOUS RECOMPRA EL 25% DEL GRUP QUE TENIA EL FONS SUÍS PARTNERS GROUP. Actualització de desembre 2024: Tous recompra el 25% que tenia Partners Group. Primera notícia de 1/7/2024.. Un 25% del grup Tous està controlat pel fons suís Partners Group. Aquest grup inversor va anunciar fa temps la seva intenció de vendre la seva participació i està buscant comprador. El covid va congelar temporalment aquesta recerca de comprador que fa temps que s'ha reactivat. Aquest mes d'abril del 2024 directius de Tous han anunciat en declaracions al mitjans de comunicació que fa temps que es preparen per quan aquesta sortida sigui realitat i diuen que Patners Group sempre havia plantejat la seva participació com una cosa temporal. Treballen perquè quan passi tingui el menys impacte possible. Veure també Dossier 10.
DOSSIER 29: PRIMER FRANQUISME A OLOT: INTERESSANT ARTICLE PUBLICAT A LA REVISTA DE GIRONA (és un pdf) Notícia de 1/7/2024. : https://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiV9Kv-z7eFAxXNUaQEHW7pCY4QFnoECBIQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.raco.cat%2Findex.php%2FRevistaGirona%2Farticle%2Fdownload%2F188125%2F249354&usg=AOvVaw0-IcM4hVWLLfS29QNGaCUt&opi=89978449
DOSSIER 28: WEB EXTENSA FRANQUISME A MANRESA Notícia de 1/7/2024.: Hi ha una extensa i bona web sobre el primer franquisme a Manresa. En aquesta ciutat sembla que han apostat per una bona web i no per un llibre. Arriben a més gent així. Segur. Recomanable. La podeu veure a http://www1.memoria.cat/franquisme/
DOSSIER 27: AFICIO CACERIES BARÓ ONYÓS DE VIC Notícia de 1/7/2024.: Josep Maria Onyós de Plandolit Serrabou, baró de Senaller i Gramenet, i fundador-president del grup Proquimia, té com una de les grans aficions de la seva vida participar en caceries. Hi ha participat en diversos països del món. Tenint en compte que és una afició per gent de fort nivell econòmic també és un ambient on fer-hi, i conservar, bons contactes entre gent adinerada. Tenir un títol nobiliari també és una bona eina per fer contactes d'alt nivell. La realitat objectiva és que el grup Proquimia en les darreres dècades ha fet una important expansió internacional (no se sap fins a quin punt hi han ajudat, o no, els contactes fets essent baró i en les caceries). L'afició a la caça l'han tinguda anteriors barons de Senaller i Gramenet especialment els d'origen andorrà que són els que van obtenir el títol el 1803.